Retail: het einde of de toekomst

01 Apr 2018 00:00

Retail: het einde of de toekomst

De laatste jaren is het beeld vervaagt in de winkelstraten. Vele collega’s zijn gesloten, deels door vergrijzing of geen beschikbare opvolgers, deels door omstandigheden in de markt.

Ik wil hier dan ook de drie belangrijkste oorzaken met u doornemen.
1. Vergrijzing
2. Innoveren
3. Niet meegaan in de ontwikkelingen (Internet)
4. Te hoge huren en opgelegde regels door projectontwikkelaars en verwaarlozing door de overheid. Winkelbeleid en parkeren.

 

 

Vergrijzing

In elke branche zien we momenteel dat vergrijzing leid tot verlies van kennis, en niet tot verjonging van de branche. Ik ben zelf momenteel aardig aan het vergrijzen en probeer mijn zaak toch goed en gezond achter te laten voor de nieuwe generatie. Hoe ik dat doe: Door te blijven investeren in mijzelf, met kennis (wat je overigen wel jonger en scherper houdt dan de rest van mijn leeftijd genoten) en je moet altijd open te staan voor de nieuwe ontwikkelingen. U als retail-ondernemer heeft nooit veel geld verdient met weglopen (hooguit bespaard). En vaak met achteraf het gevoel van een gemiste kans.

Wat moet er gebeuren? Op de scholen moeten meer opleidingskwaliteit komen, als ik spreek met deze scholen, voor winkelpersoneel, krijg ik al snel te horen dat dit soort leerling desinteresse hebben, en dat de motivatie om te leren zeer laag is. Ik ben van mening dat je de lessen zo moet inrichten dat de leerlingen enthousiast worden voor het vak retail.

Een frisse wind zou goed doen. Er zijn nog genoeg stage plekken en winkeliers die daar hun bijdragen aan willen leveren.
Wij van kassacentrum hebben een draaiboek klaarliggen, dus leraar pak het op en ga aan de slag.

Innoveren

De tweede oplossing ligt in een verandering in zo’n beetje alle branches. Je moet blijven innoveren in jezelf en je winkel. Deze combinatie kan namelijk niet verliezen. De kracht en doorzettingsvermogen van een ondernemer is namelijk vele malen hoger dan die van een keten. Neem eens een dag afstand van je zaak, doe alsof je een dag vrij bent en kijk naar jezelf en je zaak alsof je een collega bent. Je zal al snel een aantal dingen ontdekken. In mijn geval was dat dat ik teveel dingen aangehaald had, waar we alleen maar ballast van hadden.

Een tweede geval waren de klanten, in mijn geval 2500 per jaar. Voor 10 van deze klanten was het nooit goed, met als gevolg dat zij met z’n tiene 50% van mijn tijd in beslag namen. Toen ik dat op een afstand zo bekeek kwam ik er achter dat ik het merendeel ook nooit tevreden zou krijgen. Het houdt niet in dat je niet naar je klanten moet luisteren, want dat is nu juist je bron van inspiratie, van je inkoop/verkoop en acties en beleving.

Internet

Het derde, toch wel heel groot probleem, zit hem in de haalbaarheid. Afgelopen jaren krijg ik vaak te horen dat “het de schuld van het internet” is. Maar het internet bied juist steeds meer kansen. Momenteel hebben veel van u problemen met de Zalando’s en bol.commen van deze wereld. Is niet nodig, maak een afspraak met Kassacentrum.nl en we zullen uw omzet verhogen. Onthoud dat aanvallen de beste verdediging is. Gebruik uw winkel ook als magazijn voor uw webshop. Laat ons u helpen de vindbaarheid te verbeteren. Wist u dat velen van uw collega’s rond 15% van hun omzet nu afgeven voor een opdracht. Wees vooral eerlijk naar uw zelf, want dat kan echt anders. Wij zijn momenteel bezig deze ontwikkelingen haalbaar te maken zodat u zonder al te veel kosten uw omzet blijvend kan verhogen.

Huren

Een ander, en steeds groter wordend probleem, zijn de steeds hogere huren en eenheidsworst in winkelcentra’s. Hier ligt een taak voor de overheid.
Willen we dit stoppen? Dan moeten de gemeentes een ander vestigingsbeleid invoeren en de overheid de aftrekposten van projectontwikkelaars beperkter. Alleen dan zullen spook-winkelcentra verdwijnen. Als u niet de laatste twee dagen van de maand voor u eigen salaris moet werken, en fatsoenlijk als ondernemer uw acties kunt doorvoeren om uw klanten aan te trekken, wilt u ook weer investeren in een winkel.

Deelt u bovenstaande mening? Of heeft u er behoefte aan om er over te discussiëren neem dan contact op.

Nico Schreuder


Contact

Chroomstraat 34
2718 RR Zoetermeer
Nederland
079 7170707
info@kassacentrum.nl