In de afgelopen 42 jaar heb ik vele bedrijven zien komen en gaan. Een wijsheid is me altijd is bij gebleven: “Je moet nooit een grotere hap uit de appel nemen dan je kan doorslikken”. Waar we in mijn beginjaren 70 nog in de lijn van opbouwen zaten, werden veel bedrijven verleid te investeren. De banken hadden toen nog een iets andere rol en gingen daar graag in mee. Rentes rond de 10% waren toen heel gewoon.
We konden marge maken en handelen of het een lieve lust was. Rond de jaren 80 kwam de eerste recessie: 5 harde jaren volgden, de rente liep op, klanten stopte met investeren en gaven alleen het hoog nodige uit.
Inmiddels hadden we een deel van de appel door kunnen slikken en gingen afgeslankt verder, weer op nieuw bouwen, weer er tegenaan. In de jaren daarna namen automatisering steeds serieuze vormen aan, de boekhoud- en schrijfmachines verdwenen en de Personal Computer werd meer en meer gemeengoed, klanten veranderden en wij veranderde mee.
Allemaal kansen die we met beide handen aangrepen. In de jaren 90 werd het internet steeds belangrijker. Waar we eerst blij waren met één beeld in 2 minuten, gaat dit nu om enkele seconden. Met de snelheid van een slak kropen we door het internet, de eerste sites werden gebouwd en een ieder was overtuigt dat dit de toekomst was. Niet wetende dat we straks 80% van de bedrijven niet meer mogen of kunnen bellen en alleen nog via het internet kunnen bereiken.
Na 2000 ging het echt los, onze telefoon werd steeds kleiner en gebruiksvriendelijker. Facebook en tal van varianten kwamen op de markt. Google werd de nieuwe almachtige en Wikipedia werd onze vraagbaak. Helaas hebben ontwikkelingen ook altijd een keerzijde. De tijden dat we werken vervagen en we slaan daar maar al te graag in door. Communicatie verarmd en WhatsApp neemt onze stem weg en leid vaak tot vervreemding van de wereld. Ik zelf ben vaak naïef, maak groepen aan die eigenlijk niet kunnen, begrijp soms niet hoe het in elkaar zit en bij mij gebeuren er altijd vreemde dingen en heel veel stress. Maar het geeft ook een nieuwe uitdaging, een passie om het zo te sturen dat mijn klanten er blij van worden en toch weer die tijd krijgen om met elkaar af te spreken en weer eens ouderwets met elkaar te bomen over van alles en nog wat.
ProfX Basic een CRM pakket dat je helpt alles, maar dan ook alles, onder controle te houden. Waar u ook bent. Zo maakt u tijd voor leuke dingen en het ondernemen. Want ondernemen is een passie en met ProfX Basic CRM+ gaat dat zeker lukken!
Binnenkort starten we met de eerste seminars over ProfX BASIC CRM+.
Meer informatie over ons CRM Systeem ProfX Basic? Ga naar www.profxbasic.nl